In Schiedam ben ik geboren en getogen. Een tamelijk onbeduidend stadje onder de rook van het wereldse en robuuste Rotterdam. Schiedam stond en staat eerder negatief dan positief bekend. Vanwege het wat ruige verleden als 'nationale jeneverstad' - met alles wat daarbij komt kijken - ook wel 'Zwart-Nazareth' genoemd en tja, kan er uit Nazareth iets goeds komen? We weten inmiddels al meer dan 2000 jaar: ja!

 

Al met al heb ik altijd gehouden van deze markante, schilderachtige, en eigenlijk heel Hollandse plaats waar de historie nog voelbaar is met z'n fraaie grachten, havens en beroemde molens die de hoogste ter wereld zijn. Er hangt een no-nonsense sfeer waarbij niemand zich groter voordoet dan ie is. Voor poeha moet je ergens anders zijn.

 

Ietwat dromerig zijn de havens met fraaie grachtenpanden en pakhuizen uit de 18e eeuw. De sfeer is er doorgaans gemoedelijk in tegenstelling tot het meer gehaaste Rotterdam. Erg veel toeristen lopen er niet alhoewel er gelukkig steeds meer gedaan wordt om het moois wat er nog is te koesteren met aantrekkelijke musea en gerestaureerde monumenten. De sloophamer heeft de afgelopen decennia veel uitgewist maar dat is gelukkig een halt toe geroepen. Er is een hoop moois verdwenen maar gelukkig is er nog genoeg over om door de tijd heen te lopen.

 

Schiedam kent een rijke traditie van schrijvers en dichters. Denk aan de dichter/dominee Francois HaverSchmidt (onder pseudoniem Piet Paaltjens) maar ook Gerard van het Reve en A.F. van Biesheuvel hebben in Schiedam gewoond en erover geschreven. Zij voelden de aantrekkingskracht van de mix tussen enerzijds het arbeidersvolk en de rijke jeneverstokers. 

 

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Vlaardingen wat veel sterker gereformeerd was kent Schiedam een rijke katholieke traditie. De wieg van de heilige Liduina heeft hier gestaan en haar veelal moeilijke leven heeft zich hier afgespeeld. Daarnaast zijn er met de opkomst van de jeneverindustrie in de 18e eeuw veel oost en zuid Europese arbeidsmigranten naar Schiedam gekomen. Na de reformatie werd Schiedam veelal protestant maar de nieuwelingen namen hun katholieke devotie mee. Ook veel invloedrijke stokers waren katholiek. Er verrezen na invoering van de godsdienstvrijheid in de 19e eeuw veel katholieke bedehuizen, zoals de Frankelandkerk (helaas afgebroken), Havenkerk en de huidige Liduinabasiliek.